Spänn musklerna!

Som jag tidigare skrivit bromsar träning vårt åldrande. Men vilken träning är effektivast för detta?
Egentligen vill jag uppmuntra till all rörelse, men ska jag lyfta fram något lite extra så är det styrketräning och jag ska här förklara varför.

Vilken är din biologiska ålder?

Jag är inte gammal, jag har bara levt jäkligt länge säger en av våra mest folkkära artister Lill-Babs, när hon för ett par år sedan jubileumsturnerade efter 60 år på scenen.
Vad hon då egentligen sätter fingret på är att det faktiskt finns två sätt att se på ålder.

Se aldrig ålder som ett hinder

Jag har alltid fascinerats av människor som spränger gränser. Och jag blir särskilt inspirerad av de som på något sätt lyckas trotsa sin ålderdom och göra saker som vi inte tror är möjligt när man blir äldre. På något sätt bidrar dessa till en känsla av en hoppfull framtid.

Lite gör så mycket

Att hälso- och träningstrenden stadigt ökar kan ses som en motreaktion på vår nya västerländska livsstil, som för de flesta har inneburit mer av stillasittande och mindre av vardagsrörelser. Det kommer ständigt nya resultat från många och omfattande studier världen över som visar hur vi genom träning förbättrar vår hälsa.

Vem vill du vara efter 65?

Ålderdom kan tyckas vara ett vagt begrepp, men nuförtiden anses majoriteten av befolkningen över 65 år vara så friska och fulla av kraft de inte kan betraktas som gamla. I de flesta fall kan de därför se fram emot många goda år med möjlighet att på egna villkor förverkliga sig själv, njuta av livet och göra det man tycker om.Par i veteranåldern

Hitta balansen mellan träning och vila

Någonting vi kanske inte alltid tänker på är att vi faktiskt blir sämre när vi tränar.
Ja, det kan ju låta konstigt men utveckling handlar om en process där vi växelvis bryter ner och bygger upp till högre nivåer. När vi tränar utsätter vi kroppen för påfrestning och stress som tillfälligt är nedbrytande för att genom vila sedan kunna bygga upp och bli ännu starkare.
Det är så vi utvecklas.